به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری لیلا کفاش زاده مدیر دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری امروز \"دوشنبه\"با اعلام این خبر تصریح کرد که این کار گاه با استفاده از انجام بازی و ایجاد نشاط به کودکان آموخت که چرا باید کتاب را دوست داشت و به آن احترام گذاشت.
وی افزود :در این کارگاه کودکان دریافتند چه مراحلی برای ساخت یک کتاب طی شده و چه کسانی دست اندرکار تهیه آن هستند .
به گفته کفاش زاده در کارگاه یاد شده ، ابتدا از کودکان سوال شد که چه وقت نیاز به آمبولانس حس می شود ، سپس نام بیماری های اورژانسی نظیر ناراحتی قلبی، سکته، تنگی نفس و ... به عنوان نمونه عنوان شد.
وی با بیان اینکه در این کارگاه به کودکان آموخته شد که کتاب ها ازنظر سنی و بیماری مثل آدمها هستندتصریح کرد : مثلا یک کتاب 10 صفحه ای که جلد مقوایی دارد یک نوزاداست که هنوز یاد نگرفته به تنهایی بنشیند و برای نشستن نیاز به بالشت و یا آغوش بزرگتر ها دارد .
همچنین یک کتاب جوان کتابی است که جلد گالینگور دارد و تازه چاپ شده و پاره هم نیست و می تواند به تنهایی بایستد و حسابی قوی است.
کتاب های پیر هم کتاب هایی هستند که کمر درد و پا درد دارند و جلد هایشان کنده شده و یا ورق هایشان پاره شده و نای ایستادن ندارند.
به گفته کفاش زاده در این کارگاه کودکان آموختند بیماری کتاب ها هم مثل آدمها می تواند مسری باشد و نباید کتاب های بیمار را در کنار کتاب های سالم قرار داد.
مدیر دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: پس از بیان این مقدمه ها از کودکان سوال شد که چرا باید به کتاب ها احترام گذاشت و با آنها بد رفتاری نکرد.
وی ارایه مطالب علمی ،افزایش دانش ، زحمت زیاد چاپ و ... را از دلایل اهمیت کتاب عنوان کرد که در کارگاه آمبولانس کتاب آموزش داده شد .
به گفته کفاش زاده درادامه این کارگاه به کودکان گفته شد که برای تهیه یک کتاب به یک نویسنده نیازاست که باید در یک خانواده متولد شده درس بخواند و حرفه نویسندگی را در گرایش های مختلف انتخاب کند.
او افزود:در ادامه کارگاه کودکان دریافتند که طراحی روی جلد ، عکاسی ، گرافیک ، مجوز چاپ ، چاپخانه ، صحافی ، بسته بندی ، توزیع و فروش کتاب از مراحل بعدی تهیه یک کتاب بوده و هر بخش نیازمند فعالیت یک متخصص است .
کفاش زاده با بیان اینکه در کارگاه آمبولانس کتاب از کودکان پرسیده شد که چگونه از کتابهای خود نگهداری می کنند تصریح کرد :درادامه با ارایه راه کارهایی به کودکان آموزش داده شد که کتابها مانند انسانها نیازمند مراقبت هستند و هر یک ویژگی خود را دارند که باید برای مراقبت هر چه بهتر آنها را در نظر بگیرید.
به گفته او ، در ادامه کودکان با نحوه مرمت سطحی یک کتاب با بهره گیری از یک ورقه کاغذ تمیز و چسب صحافی آشنا شدند و آموختند که پارگی کتابها نیز مانند زخم های روی پوست است که نیاز به پانسمان دارند.
مدیر دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه از دیگر آسیب های جدی کتاب حمله آفت ها ،موریانه ها و باکتری ها به آن است خاطر نشان کرد که در این قسمت با یک بازی جذاب، کودکان متوجه چگونگی تعذیه این موجودات میکروسکوپی از کتاب و نحوه مبازره با آنها شدند .
کفاش زاده خاطر نشان کرد که در پایان کارگاه آمبولانس کتاب به کودکان یادآور شدیم که اگر در گنجینه خانوادگی شان کتاب های قدیمی و باارزشی دارند آنها را هوادهی و غبار روبی کرده و در میحط های بسته و نمناک قرار ندهند و اگر امکان مرمت آن را ندارند، کتاب ها را در کاغذ های تمیز و نو بپیچند و نگهداری کنند.
انتهای پیام/